Desing of digital teaching materials for the subject: Design the LAN network according to the conditions and requierements of the organization, in 5th semester of CBTIS 179 in Tulancingo, Hidalgo

Keywords: Digital didactic materials, Information and Communication Technologies, LAN Network, pedagogical intention

Abstract

In this research, 27 digital teaching materials are designed with the use of Information and Communication Techonologies (ICT) which it is possible to produce media integrating text, image, áudio, animation, vídeo, recorded voice and software elements, store them on computer equipment or take them to the internet to be read form them oro n a mobile device.

The main tools used for the design of the digital teaching materials of the work are Calaméo, FlipSnack, Easel.ly, eXeLearning, VideoScribe and Mindomo. For this, the technical characteristics and the pedagogical intention that aloow it is application in the subject are considered: Design the LAN Network in accordance with the Conditionas and Requirements in the Organization that is taught in the 5th Semester of CBTIS 179 in Tulancingo, Hidalgo.

The fundamental conclusions obtained show that with the use of digital didactic materials designed for the subject under study, a series of tasks are offered that can be used to guide the student in their independente work, as well as with the support of these they can be exercised contents, which due to their interactive nature, facilitate the development of intelectual activities of observation, interpretation, comparison, schematization, critical, flexible, reflective thinking and displaying imagination, fantasy and creativity in what is done.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belloch, C. (2013). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el Aprendizaje. 12 de noviembre del 2015, de la Universidad de Valencia. Sitio web: http://www.uv.es/bechoch/pedagogia/EVA1.wiki

Calaméo. (2017). Calaméo-Publicar Documentos y Revistas. 2 de mayo del 2017, de calameo.com. Sitio web: https://es.calameo.com

Carreaga, I. (2008). Nuevas Tecnologías y Educación. Diseño, Desarrollo, Uso y Evaluación de Materiales Didácticos. México: Trillas.

Castro, S., Guzmán, B. y Casado, D. (2007). Las tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. 15 de diciembre del 2016, de Laurus. Sitio web: http://www.redalyc.org/pdf/761/76103311.pdf

Easel.ly. (2017). Easel.ly/create and share visual ideas online. 5 de enero del 2017, de Easel.ly.com. Sitio web: http://www.easel.ly

EXeLearning. (2017). El Nuevo eXeLearning. 7 de noviembre del 2017, de eXeLearning.net. Sitio web: http://exelearning.net/

Fernández, R. (2010). La enseñanza “práctica” de la asignatura”. 4to Foro Nacional de Ciencias Básicas, (págs. 1-2). México DF.

FlipSnack. (2009). FlipSnack: HTML5 Flip Book Maker Software-PDF to HTML5 Made Easy. 8 de junio del 2017, de FlipSnack.com. Sitio web: https://flipsnack.com//

González, L. (2007). Estrategias Didácticas de las Técnicas de Información y Comunicación Aplicables a la Educación Básica. Maracaibo: Trabajo de Grado sin Publicar en la Universidad Rafael Urdaneta.

Machado, L. (2005). Análisis del Desempeño Docente en la Utilización de las TICs en las Escuelas Básicas del Área Metropolitana de Caracas. Caracas: Tesis de Grado no Publicada.

Mindomo. (2016). Mapas Mentales, Mapas Conceptuales y Esquemas Colaborativos. 10 de junio del 2017, de Mindomo.com. Sitio web: https://www.mindomo.com/es/

Novoa, L.A. (2009). Evaluación de adquisición de conocimientos de conceptos de ecología en estudiantes de bachillerato tecnológico en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 19.

Olivares, E. (2016). Infografías animadas y video. 4 de julio del 2016, de Visual Información. Sitio web: https://ernestoolivares.es/

Sánchez, G.V. (2004). La Tecnología en el Proceso de Enseñanza. México: Trillas.

Sparkol Limited. (2017). VideoScribe. 7 de enero del 2017, de Sparkol.com. Sitio web: https://www.sparkol.com/en/Blog/October-2017/Welcome-to-VideoScribe-Version-3

Wiley, D. (2001). The Instructional Use of Learning Objects. California USA: Agency for instructional technology.

Published
2021-01-05
How to Cite
Bolaños Rodríguez, E., Vega Cano, G. Y., & Lezama León, E. (2021). Desing of digital teaching materials for the subject: Design the LAN network according to the conditions and requierements of the organization, in 5th semester of CBTIS 179 in Tulancingo, Hidalgo. Boletín Científico INVESTIGIUM De La Escuela Superior De Tizayuca, 6(12), 50-56. https://doi.org/10.29057/est.v6i12.6382

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>