Leisure preferences and use of free time of consumers in the pandemic and post-pandemic period
Abstract
In this research, a comparison was made between the activities dedicated to leisure during the pandemic and post-pandemic to diagnose the preferences of leisure consumers based on Dumazedier's theory, with four items that generalize the types of leisure. The results describe the behavior of consumers and their management of free time. The factors highlighted during the post-pandemic period were physical and social leisure activities, mainly physical activities; Regarding the use of aesthetic time, personal care and sleeping were preferred with greater emphasis in the post-pandemic period; only two to three people carry out crafts and, finally, regarding intellectual leisure, the preference for listening to music and reading is exhibited and, to a lesser preference, they refer to cultural visits and arts. An important factor to highlight was employment, since during the pandemic and post-pandemic no alteration was generated, resulting in employment being exercised in the same way during these two periods. Finally, a negative circumstance to exercise leisure was the lack of time and the physical and mental exhaustion of the respondents
Downloads
References
Chiavenato, I. (2017). Administración de recursos humanos. Mc Grall Hill.
CULTURA, (2019). PIB del sector de la cultura por áreas generales. INEGI. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/temas/cultura/
ENUT, (2019). Encuesta Nacional sobre el Uso del Tiempo (ENUT) 2019. INEGI. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enut/2019/doc/enut_2019_presentacion_resultados.pdf
GEOGRAFÍA, I. N. (2010). CLASIFICACIÓN MEXICANA DE ACTIVIDADES DE USO DE TIEMPO (CMAUT). Obtenido de https://www.inegi.org.mx/rnm/index.php/catalog/276/download/19272#:~:text=Page%205-,La%20Clasificaci%C3%B3n%20Mexicana%20de%20Actividades%20de%20Uso%20del%20Tiempo%20
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2020). Módulo de Práctica Deportiva y Ejercicio Físico. Datos al mes de noviembre. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/rnm/index.php/catalog/731
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2021). Estadísticas a Propósito del Día Internacional de la Juventud. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2021/EAP_Juventud21.docx
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2022). Módulo de Práctica Deportiva y Ejercicio Físico. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/mopradef/mopradef2021.pdf
LFPC, (2012). Ley Federal de Protección al Consumidor. Cámara de Diputados del Congreso de la Unión. Obtenida de https://www.profeco.gob.mx/juridico/pdf/l_lfpc_ultimo_camdip.pdf
Real academia española, (2022). Motivación. Real academia española. Recuperado de:https://dle.rae.es/motivaci%C3%B3n
Injuve. (2014). Jóvenes, ocio y consumo. Obtenido de http://www.injuve.es/sites/default/files/conclusionessondeo_2014-3.pdf
Real academia española, (2022). Ocio. Real academia española. Recuperado de: https://dle.rae.es/ocio
Rivas, J. (2006) La sociedad del ocio: Un reto para los archivos. Redalyc. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/953/95320205.pdf
Real academia española, (2022). Consumidor. Real academia española. Recuperado de:https://dle.rae.es/consumidor
Real academia española, (2022). Pandemia. Real academia española. Recuperado de https://dle.rae.es/pandemia
Secretaría de Gobierno [SEGOB]. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Recuperado de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5299465&fecha=20/05/2013#gsc.tab=0
Villareal, (2019). Pandemias y Derecho: Una perspectiva de gobernanza global. (pp. 25). Instituto de Investigaciones Jurídicas, Universidad Nacional Autónoma de México.