Induction to mathematics using learning and design objects

Keywords: Learning, learning environments, technological tools, modern educational system, training

Abstract

Online learning is a global way and implemented today. Modern teaching techniques are of vital importance for the teacher and the student, due to their constant training in technological tools and the current situation in which we find ourselves, to have an updated educational system requires technologies with increasing use of digital games and applied sciences in a learning environment, affecting the student in their training. The greatest challenge for a professor is to prepare his content more quickly and to successfully conclude the class session at a distance and with a large number of distractions. Each group you teach has different personalities, abilities, and learning preferences. The next generations of students have a tremendous advance over the digital age, enabling the teacher to create a variety of activities that maintain the interest in learning. To obtain a learning activity, it must be well designed for the learning process to be effective and with its respective implementation. Learning based on the integration of pre-established plugins plays an important role in the teacher, allowing participation, interaction and collaboration in a classroom and delivering better results. The proposal presented in this document allows the development of didactic and practical material for new students in mathematical skills, allowing them to reinforce their skills in possible subjects of their professional career.

Downloads

Download data is not yet available.

References

J. M. Estrella Martínez, «El uso de Kahoot! en el proceso de aprendizaje en el aula. Una experiencia práctica en Ciclo Formativo de Grado Superior,» 10 Diciembre 2018. [En línea]. Available: https://www.academia.edu/39688641/El_uso_de_Kahoot_en_el_proceso_de_aprendizaje_en_el_aula._Una_experiencia_pr%C3%A1ctica_en_Ciclo_Formativo_de_Grado_Superior. [Último acceso: 25 Julio 2019].

M. B. Iván Sandoval, «Utilización de la modalidad aprendizaje combinado en el proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura fundamentos de matemática del curso propedéutico de la Escuela Politécnica Nacional,» 03 Noviembre 2016. [En línea]. Available: https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/983. [Último acceso: 25 Julio 2019].

M. L. G. y. A. A. Benítez, «Competencias Matemáticas Desarrolladas en Ambientes Virtuales de Aprendizaje: el Caso de MOODLE,» 04 Abril 2011. [En línea]. Available: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-50062011000300005&script=sci_arttext&tlng=en. [Último acceso: 25 Julio 2019].

V. Gaitán, «Educativa. Gamificación: el aprendizaje divertido,» [En línea]. Available: https://www.educativa.com/blog-articulos/gamificacion-el-aprendizaje-divertido/. [Último acceso: 25 Julio 2019].

Educause, «7 Things You Should Know About Games and Learning,» 11 Marzo 2014. [En línea]. Available: https://library.educause.edu/resources/2014/3/7-things-you-should-know-about-games-and-learning. [Último acceso: 25 Julio 2019].

McGraw-Hill, «The Benefits of Game-Based Learning,» 21 Septiembre 2018. [En línea]. Available: https://medium.com/inspired-ideas-prek-12/the-benefits-of-game-based-learning-277cf7d7b767. [Último acceso: 25 Julio 2019].

D. N. a. D. W. Matt Haselton, «Leveraging Game-Based Learning,» 2019. [En línea]. Available: https://s3.amazonaws.com/ecommerce-prod.mheducation.com/unitas/school/explore/research/inspire-science-leveraging-game-based-learning-for-stem.pdf. [Último acceso: 25 Julio 2019].

R. M. y. F. L. Francisco J. Gallego, «Gamificar una propuesta docente,» [En línea]. Available: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/39195/1/Gamificacio%CC%81n%20(definicio%CC%81n).pdf. [Último acceso: 25 Julio 2019].

S. Kurt, «Educational Technology-ADDIE Model: Instructional Design,» 29 Agosto 2017. [En línea]. Available: https://educationaltechnology.net/the-addie-model-instructional-design/. [Último acceso: 26 Julio 2019].

R. Maribe, Instructional Design: The ADDIE Aproach, Springer, 2009, pp. 3,12.

I. E. Gámez, Los Modelos Tecno-educativos, revolucionando el aprendizaje del siglo XXI, 2014, p. 33.

S. J. McGriff, «Instructional Systems,» Septiembre 2000. [En línea]. Available: https://www.lib.purdue.edu/sites/default/files/directory/butler38/ADDIE.pdf. [Último acceso: 26 Julio 2019].

Moodle, «Nuevas características de Moodle 3.2,» 11 Noviembre 2018. [En línea]. Available: https://docs.moodle.org/all/es/Nuevas_caracter%C3%ADsticas_de_Moodle_3.2. [Último acceso: 24 Junio 2019].

Moodle, «New "Boost" Bootstrap 4 theme,» 27 Julio 2018. [En línea]. Available: https://tracker.moodle.org/browse/MDL-55071. [Último acceso: 24 Junio 2019].

Moodle, «Introduce pluggable media players in Moodle, add VideoJS player,» 08 Agosto 2017. [En línea]. Available: https://tracker.moodle.org/browse/MDL-38158. [Último acceso: 24 Junio 2019].

Moodle, «Introduce a new chart API and library,» 29 Mayo 2019. [En línea]. Available: https://tracker.moodle.org/browse/MDL-54987. [Último acceso: 24 Junio 2019].

Moodle, «Add user/group overrides for mod/assign,» 30 Mayo 2019. [En línea]. Available: https://tracker.moodle.org/browse/MDL-29795. [Último acceso: 24 Junio 2019].

Moodle, «Messaging changes for 3.2,» 21 Mayo 2019. [En línea]. Available: https://tracker.moodle.org/browse/MDL-54682. [Último acceso: 24 Junio 2019].

Moodle, «Changes in the quiz module for supporting offline quizzes in the Mobile app,» 06 Diciembre 2016. [En línea]. Available: https://tracker.moodle.org/browse/MDL-53870. [Último acceso: 24 Junio 2019

Moodle, «Move mobile settings to top-level admin,» 06 Diciembre 2016. [En línea]. Available: https://tracker.moodle.org/browse/MDL-56607. [Último acceso: 24 Junio 2019].

Wikipedia, «Operaciones basicas/Taller,» 1 Noviembre 2017. [En línea]. Available: https://es.wikipedia.org/wiki/Usuario:Operaciones_basicas/Taller. [Último acceso: 09 Julio 2019].

Ditutor, «La operación de sumar,» 2019. [En línea]. Available: https://www.ditutor.com/numeros_naturales/sumar.html. [Último acceso: 09 Julio 2019].

E. a. Educa, «Cómo restar dos números,» 2019. [En línea]. Available: http://www.elabueloeduca.com/aprender/matematicas/restar/restar.html. [Último acceso: 09 Julio 2019

Ditutor, «La operación de multiplicar,» 2019. [En línea]. Available: https://www.ditutor.com/numeros_naturales/multiplicacion.html. [Último acceso: 09 Julio 2019].

D. Conceptos, «Concepto de división,» 2019. [En línea]. Available: https://deconceptos.com/matematica/division. [Último acceso: 14 Julio 2019].

S. S. Ruegas, «Cómo resolver un ejercicio de división de 2 cifras,» [En línea]. Available: https://www.smartick.es/blog/matematicas/divisiones/division-de-2-cifras/. [Último acceso: 14 Julio 2019].

A. Baldor, de Álgebra de Baldor, Publicaciones Cultural, S.A. de C.V., 2002, pp. 14,15,16,40-42,47,49

Ditutor, «Ley de los signos,» 2019. [En línea]. Available: https://www.ditutor.com/numeros_enteros/ley_signos.html. [Último acceso: 14 Julio 2019].

INEA, «Tema 4 Los signos y su uso. Ejemplos,» [En línea]. Available: http://nuevoleon.inea.gob.mx/MEVyT/Disco4/cursos/ncpv/contenido/libro/nycu3/nycu3t4.htm. [Último acceso: 22 Julio 2019

Ecured, «Números Fraccionarios: Definición,» 11 Agosto 2012. [En línea]. Available: https://www.ecured.cu/N%C3%BAmeros_fraccionarios#Definici.C3.B3n. [Último acceso: 14 Julio 2019

C. B. d. l. Herreros, «StudyLib: Las fracciones,» 2019. [En línea]. Available: https://studylib.es/doc/5018207/las-fracciones. [Último acceso: 14 Julio 2019].

Vitutor, «Operaciones con fracciones,» 2019. [En línea]. Available: https://www.vitutor.net/2/3/4.html. [Último acceso: 14 Julio 2019].

M. IES, «Reducir fracciones a común denominador,» 2006-2019. [En línea]. Available: https://matematicasies.com/Reducir-fracciones-a-comun-denominador. [Último acceso: 16 Julio 2019].

C. B. d. l. Herreros, «Calameo: Multiplos y divisores,» 2019. [En línea]. Available: https://es.calameo.com/read/001830427ee82ab62f92f. [Último acceso: 14 Julio 2019].

A. Artacho, «Matemáticas cercanas: regla de tres,» 25 Agosto 2015. [En línea]. Available: https://matematicascercanas.com/2015/08/25/regla-de-tres/. [Último acceso: 14 Julio 2019].

UTN, «Módulo 2: Conjuntos Numéricos,» [En línea]. Available: http://www.frcu.utn.edu.ar/archivos/material_ingreso/02a_Modulo_2-Teoria-Intensivo-Ingreso2014.pdf. [Último acceso: 16 Julio 2019].

I. T. Almirante. [En línea]. Available: http://matematicas.torrealmirante.net/PROGRAMA%20GARANTIA%20SOCIAL/actividades/porcentajes.pdf. [Último acceso: 15 Julio 2019].

R. TIC, «Potencias y Radicales,» [En línea]. Available: http://recursostic.educacion.es/secundaria/edad/4esomatematicasB/radicales/impresos/quincena2.pdf. [Último acceso: 16 Julio 2019].

Edu.xunta, «Algoritmo para la raíz cuadrada,» [En línea]. Available: https://www.edu.xunta.gal/centros/iesmelide/aulavirtual2/pluginfile.php/2740/mod_imscp/content/1/algoritmo_para_la_raz_cuadrada.html. [Último acceso: 16 Julio 2019].

F. W. S. Paul K. Rees, «Álgebra,» de College Algebra, Reverté, 1998, pp. 6,52-54,57,84,87,140-143,148-149.

A. Baldor, de Álgebra de Baldor, Publicaciones Cultural, S.A. de C.V., 2002, pp. 53,59,63-65,67-70,80,81,83-85,211,449.

M. Aulas, «Factorización de expresiones algebraicas,» 2019. [En línea]. Available: https://came.milaulas.com/pluginfile.php/394/mod_resource/content/3/factorizacin_de_expresiones_algebraicas.html. [Último acceso: 14 Julio 2019].

Ditutor, «Factorizar,» 2019. [En línea]. Available: https://www.ditutor.com/divisibilidad/factorizar.html. [Último acceso: 14 Julio 2019].

D. 3D, «DEFINICIÓN DE FRACCIÓN ALGEBRAICA,» 2019. [En línea]. Available: http://recursostic.educacion.es/descartes/web/materiales_didacticos/Fracciones_algebraicas/fracciones_algebraicas1.html. [Último acceso: 14 Julio 2019].

Vitutor, «Fracciones algebraicas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.vitutor.net/1/38.html. [Último acceso: 14 Julio 2019].

E. Resueltas, «Ecuaciones de primer grado,» 2019. [En línea]. Available: https://www.ecuacionesresueltas.com/primer-grado/nivel-1/ecuaciones-primer-grado-basicas-resueltas-explicadas.html. [Último acceso: 14 Julio 2019].

P. y. Ecuaciones, «Sistemas de Ecuaciones:Métodos,» 2019. [En línea]. Available: https://www.problemasyecuaciones.com/Ecuaciones/sistemas/metodos-resolucion-sistemas-sustitucion-igualacion-reduccion-ejemplos.html. [Último acceso: 14 Julio 2019].

Kahoot!, 2019. [En línea]. Available: https://kahoot.com/what-is-kahoot/. [Último acceso: 19 Julio 2019].

GoConqr, «Aprendiendo, al modo GoConqr,» 2016. [En línea]. Available: https://www.goconqr.com/es/info/sobre-nosotros/. [Último acceso: 14 Julio 2019].

Quizizz, «Quizizz: About,» 2019. [En línea]. Available: https://quizizz.com/about. [Último acceso: 14 Julio 2019].

U. o. Colorado, «PhET: ¿Qué es PhET?,» 2019. [En línea]. Available: https://phet.colorado.edu/es/. [Último acceso: 14 Julio 2019].

ThatQuiz, 2019. [En línea]. Available: https://www.thatquiz.org/. [Último acceso: 19 Julio 2019

C. World, 2019. [En línea]. Available: https://es.calcuworld.com/calculadoras-matematicas/. [Último acceso: 22 Julio 2019].

Eqsquest, «Symbolab,» 2019. [En línea]. Available: https://es.symbolab.com/about. [Último acceso: 17 Julio 2019].

EnvatoMarket, «Lambda,» 2019. [En línea]. Available: https://themeforest.net/item/lambda-responsive-moodle-theme/9442816. [Último acceso: 03 Julio 2019].

Geogebra, «¿Qué es GeoGebra?,» 2019. [En línea]. Available: https://www.geogebra.org/about. [Último acceso: 3 Julio 2019].

Moodle, «Actividades: Geogebra,» 2019. [En línea]. Available: https://moodle.org/plugins/pluginversions.php?plugin=mod_geogebra. [Último acceso: 3 Julio 2019].

Moodle, «Tipos de preguntas: GeoGebra,» 2019. [En línea]. Available: https://moodle.org/plugins/qtype_geogebra. [Último acceso: 3 Julio 2019].

Moodle, «Tipos de preguntas: Algebra,» 2019. [En línea]. Available: https://moodle.org/plugins/qtype_algebra. [Último acceso: 03 Julio 2019].

Published
2021-07-05
How to Cite
Reyes-Fuentes, M., Ambrocio-Cruz, S. P., & Vélez-Díaz, D. (2021). Induction to mathematics using learning and design objects. XIKUA Boletín Científico De La Escuela Superior De Tlahuelilpan, 9(18), 14-21. https://doi.org/10.29057/xikua.v9i18.7320

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3