Sexual practices in students of the bachelor's degree in surgeon medicine of the superior school of Tlahuelilpan during the confinement secondary to the SARS-CoV2 pandemic.

Keywords: Sexual practices, sexual health, confinement, pandemic, SARS-CoV2

Abstract

Introduction: The secondary implications of the SARS-CoV2 pandemic in relation to sexual health are little evidenced. Objective: To know the sexual practices in students of the bachelor's degree in surgeon medicine of the superior school of Tlahuelilpan during the confinement due to the pandemic. Methodology: Qualitative type, phenomenological design, non-probabilistic convenience sampling, the information was obtained through semi-structured interviews with 45 students of both genders, the processing included a category: sexual practices and 6 subcategories; sexual activity during confinement, masturbation, sex toys, graphic expressions of sexuality, sexting and cybersex, the analysis of the information was carried out using the atlas ti program. Results: The sexual practices of the students were substantially modified, the results show that the participants experimented with other practices, with online activities and masturbation being the most recurrent. Discussion: The results found in previous studies show significant changes in terms of new sexual practices, which coincide with those found in this study. Conclusions: Cyberculture has led to a wide variety of possibilities and options for eroticization based on accessibility and anonymity in the vast majority of cases.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES), El Acuerdo Nacional por la Unidad en la Educación Superior frente a la emergencia sanitaria provocada por el Covid-19 [internet] 2022 [consultado el 22 de junio del 2022] disponible en: https://web.anuies.mx/files/Acuerdo_Nacional_Frente_al_COVID_19.pdf

Alzate, H. (2021). Sexualidad Humana. Bogotá: Temis.

E.V. Arab, “Revista Médica Clínica Las Condes,” 24 Mayo 2022. [En línea]. Available: http://www.elsevier.es/es-revista-revista-medica-clinica-lascondes-202-articulo-impacto-las-redes-sociales-e-S0716864015000048

M. C. Amaro, “Conductas sexuales en jóvenes mexicanos durante el confinamiento por COVID-19,” 30 Junio 2022. [En línea]. Avilable: https://sanus.unison.mx/index.php/Sanus/article/view/231/231

G. Cabrales, “El cibersexo, fenómeno contemporáneo de la cibercultura en jóvenes universitarios,” 4 Mayo 2022. [En línea]. Available: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/5171/El%20cibersexo,%20fen%C3%B3meno%20contempor%C3%A1neo%20de%20la%20cibercultura%20en%20j%C3%B3venes%20universitarios.pdf?sequence=1

L. Cantore, “Salud sexual en tiempos de pandemia,” 7 Junio2022. [En línea]. Available: https://revistamugica.com.ar/salud-sexual-en-tiempos-depandemia/

M. Y. Correa-Lopez, T. E. Huamán-Sarmiento, “Impacto del COVID-19 en la salud sexual y reproductiva,” 18 Mayo 2022. [En línea]. Available: http://ojs.revistamaternofetal.com/index.php/RISMF/article/view/173

Fondo de Población de Naciones Unidas (UNFPA), Informe técnico COVID-19: Un enfoque de género. Proteger la salud y los derechos sexuales y reproductivos y promover la igualdad de género [internet] 2022 [consultado el 6 de mayo del 2022] disponible en: https://www.unfpa.org/es/swp2022

M. N. Fortich, “Ciencia Y Salud Virtual,” 27 Junio 2022. [En línea]. Available: https://doi.org/10.22519/21455333.372

Flick, U. (2020). Introducción a la investigación cualitativa. México: Morata.

A. Gacel, “Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior en México,” 28 Febrero 2022. [En línea]. Available: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13402/214421444830

S. A. Mejia, “Sexting: una modalidad cada vez más extendida de violencia sexual entre jóvenes,” 8 Junio 2022. [En línea]. Available: http://www.scielo.org.mx/pdf/prh/v28n4/v28n4a7.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). COVID-19: cronología de la actuación [internet] 2022 [consultado el 2 de junio del 2022] disponible en: https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19

V. H. Teruel, “Encuesta Nacional sobre los Efectos del Covid-19 en el Bienestar de los Hogares Mexicanos,” 31 Marzo 2022. [En línea]. Available: http://doi.org/10.5281/zenodo.3950528

R. M. Valiente, “Impacto psicológico de la pandemia de COVID-19: Efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional,” 25 Abril 2022. [En línea]. Available: https://doi.org/10.5944/rppc.27569

L. Vera, “La pornografía y sus efectos: ¿Es nociva la pornografía?,” 5 Abril 2022. [En línea]. Available: https://www.medigraphic.com/pdfs/revbio/bio-2000/bio001i.pdf

Published
2023-01-05
How to Cite
Camacho, S., Martínez-Campos , J. F., Padrón-Arce , A., Chávez-Martínez, L. C., Rivera-Suárez, E. E., & Martínez-López, A. (2023). Sexual practices in students of the bachelor’s degree in surgeon medicine of the superior school of Tlahuelilpan during the confinement secondary to the SARS-CoV2 pandemic. XIKUA Boletín Científico De La Escuela Superior De Tlahuelilpan, 11(21), 9-15. https://doi.org/10.29057/xikua.v11i21.9985

Most read articles by the same author(s)