Positivist Paradigm

Keywords: Positivist paradigm, quantitative, research, physics, mathematics.

Abstract

The positivist paradigm, also known as the quantitative, empirical-analytical or rationalist paradigm, has as its main objective to explain, predict and control phenomena through the verification of theories and laws. This approach is especially relevant in physics and mathematics research, where the aim is to identify the real causes of phenomena and their temporal relationship with other events. Quantitative research is based on this paradigm, using rigorous methods and techniques to collect and analyze numerical and statistical data to obtain accurate and verifiable results. In this way, quantitative research in physics and mathematics can provide a deeper understanding of natural phenomena and increase our knowledge and ability to predict and control these phenomena in the physical and mathematical world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mejía-Rivas, J. (2022). Los paradigmas en la investigación científica. Revista Ciencia Agraria, 1(3), 7–14.

Pérez Ruíz, V. D. C., La Cruz Zambrano, A. R. (2014). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en educación primaria. Zona próxima, (21), 1-16.

Carranza Ruiz, L. E. (2018). Factores que determinan la falta de motivación hacia la lectura en estudiantes del grado tercero de la Institución Educativa (IE) central del municipio de Saldaña Tolima.

Matamoro, R. F. J. (2023). Plan de Pizarra como metodología activa del aprendizaje significativo y amigable en Matemáticas para la educación secundaria en Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí, (45), 108-130.

Herrera-Castrillo, C. J. (2023). Impacto del proyecto para el aprendizaje amigable de matemática en educación secundaria. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 6(1), 11-28.

Gago Medina, A., De Zela Martínez, F. (2018). Guía de Investigación - En Ciencias e Ingeniería - Física. Pontificia Universidad Católica del Perú. Vicerrectorado de Investigación – VRI.

Bunge, M. (2018). La ciencia: su método y su filosofía (Vol. 1). Laetoli.

Cárdenas, J. (2018). Investigación cuantitativa.

Pita Fernández, S., Pértegas Díaz, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Cad aten primaria, 9(1), 76-78.

Talavera, F. J. H. (2020). Fundamentos metodológicos de la investigación: El génesis del nuevo conocimiento. Revista Scientific, 5(16), 99-119.

Huber, G. L., Gürtler, L., & Gento, S. (2018). La aportación de la estadística exploratoria al análisis de datos cualitativos. Perspectiva Educacional, 57(1

Published
2024-06-05
How to Cite
Herrera Castrillo, C. J. (2024). Positivist Paradigm. Boletín Científico De Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 12(24), 29-32. https://doi.org/10.29057/icea.v12i24.12660