The b-learning modality, a model for strengthening educational cover-age. Case: Universidad Tecnológica de Tula – Tepeji

Keywords: B-learning, indicators, CIEES

Abstract

The Universidad Tecnológica de Tula-Tepeji is committed to strengthening educational coverage through a modality that meets the needs of society. The blended learning (B-learning) system model, designed to train people who work full time and cannot devote themselves to full-time higher education, is innovative in the region, in the state of Hidalgo, as well as in the Subsystem of Technological and Polytechnic Universities (SUT). It emerged before the current contingency, thus acquiring greater relevance. The B-learning model is based on the feasibility and relevance of projects, an appropriate instructional design, quality indicators defined by the Inter-Institutional Committee for the Evaluation of Higher Education (CIEES in Spanish) and is fully replicable to other contexts. It was first applied in the Técnico Superior Universitario programs, later in the Bachelor's Degree in Engineering programs, and finally in postgraduate and continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

IESALC.(2020). Transformaciones sociales en América Latina: un escenario de compromisos y desafíos para la educación superior. Educación Superior y Sociedad. p. 36-55.

Diario Oficial de la Federación.(2019). DECRETO por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3o., 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa. SE-GOB. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019#:~:text=SE%20REFORMAN%2C%20ADICIO-NAN%20Y%20DEROGAN%20DIVERSAS%20DISPOSICIONES%20DE%20LOS%20ART%C3%8DCULOS,UNIDOS%20MEXICANOS%2C%20EN%20MATERIA%20EDUCATIVA.&text=Corresponde%20al%20Est

Hernández, G. A. C. (2017). Programa Indicativo para el Desarrollo de la Educación Superior en México: PIDESAD 2024 (ANUIES). Cd. de México: ANUIES.

Reyes, J. E. & Martínez Almeda, J. (2012). Procesos de Proyectos y Competencias en Dirección de Proyectos. Pa-namá: Imprenta Universitaria.

Guerrero, D. (2018). Tipología y clasificación de proyec-tos. Proyectos I. Lima: Universidad de Piura Creative Com-mons, p.26.

Lendyuk, T., Rippa, S. & Strime, E.(2003). Second IEEE International Workshop on Intelligent Data Acquisition and Advanced Computing Systems: Technology and Applications. Proceedings. Computer Science.

Kiliç, F. (2013). Strategic planning for online learning. Project Management Approaches for Online Learning De-sign. Pennsylvania: IGI Global, p.248-256.

Díaz Téllez, Á. S. (2013). Aproximación a la noción de educomunicación, caso del diseño de la maestría en comuni-cación de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Pangea. Revista de la Red Académica Iberoamericana de Comunicación, 4(1), pp. 22-28.

Eby, G. & Yuser, V., (2013). Project management-based design for online learning. Project Management Approaches for Online Learning Design. Pennsylvania: IGI Global, p.1-10.

Mineducacion Perú/Unesco.(2017). Docentes y sus aprendizajes en modalidad virtual. Primera ed. Lima: MEP.

UNESCO. (2015). Declaration Education 2030: To-wards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. Primera ed. Paris: Incheon.

Diario Oficial de la Federación. (2018). ACUERDO número 18/11/18 por el que se emiten los Lineamientos por los que se conceptualizan y definen los niveles, modalidades y opciones educativas del tipo superior. SEGOB. http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5544816&fecha=27/11/2018

SEP. (2020). Boletín No. 80 Fortalece SEP programa Aprende en Casa mediante sitio web especializado en educa-ción básica. México: Secretaría de Educación Pública. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-no-80-fortalece-sep-programa-aprende-en-casa-mediante-sitio-web-especializado-en-educacion-basica?idiom=es

García, A. L. (2021). Blended Learning y la convergen-cia entre la educación presencial y a distancia. RIED. Re-vista Iberoamericana de Educación a Distancia, 1(21), p. 9-22.

FAO, (2014). Metodologías de E-learning. Una guía para el diseño y desarrollo de cursos de aprendizaje em-pleando tecnologías de la información y las comunicaciones. https://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=XF2015004493

CIEES. (2018). Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior. https://www.ciees.edu.mx/

Spiegel, M. S., & J., Srinivasan, R. (2007). Análisis de la varianza. Probabilidad y estadística. Segunda ed. México. McGraw-Hill.

ANUIES. (2012). Inclusión con responsabilidad social. Elementos de diagnóstico y propuestas. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Published
2022-06-05
How to Cite
Núñez Zamudio , M., & Mocencahua Mora, D. (2022). The b-learning modality, a model for strengthening educational cover-age. Case: Universidad Tecnológica de Tula – Tepeji . Boletín Científico De Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 10(20), 12-25. https://doi.org/10.29057/icea.v10i20.8696