Gender and Leadership practices in teaching staff of a Higher Education institution in Hidalgo

Keywords: Leadership practices, Gender, Teacher staff

Abstract

The teaching staff of Higher Education Institutions plays a fundamental role in the training of professionals; this process involves the exercise of leadership practices to achieve institutional objectives. The objective is to identify the leadership practices of the teaching staff by means of the Leadership Practices Inventory (LPI) of Kouzes and Posner in order to establish the differences with respect to gender. A quantitative case study, cross-sectional and descriptive in scope, was applied. The results show that the practice that is most identified is enabling others to act and the one that is least exercised by the staff is shaping the way, there is no significant difference in leadership practices with respect to gender.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pedraja-Rejas, L., y Rodríguez-Ponce, E. y Rodríguez-Ponce, J. (2006). Leadership styles and effectiveness: a study of small firms in Chile. Interciencia, 31(7), 500-504

Maureira, O. (2018). Prácticas del liderazgo educativo: Una mirada evolutiva e ilustrativa a partir de sus principales marcos, dimensiones e indicadores más representativos. Revista Educación 42(1), 1-19. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.22115

Almeida-Guzmán, S., y Barroso-González, M. de la O. (2020). Equidad de género en docentes líderes de la Universidad Central del Ecuador, en el contexto del Objetivo de Desarrollo Sostenible 5. Estudios de la Gestión: Revista Internacional de Administración, 8, 98–126. https://doi.org/10.32719/25506641.2020.8.4

Lorenzo, M. (2005). El liderazgo en las organizaciones educativas: revisión y perspectivas actuales. Revista Española de Pedagogía, 232, 367-388.

Zuluaga, D. y Moncayo, B. C. (2014). Perspectivas del liderazgo educativo: mujeres académicas en la administración. Suma de Negocios, 5(11), 86-95. https://doi.org/10.1016/S2215910X(14)70023-0.

García-Solarte, M. (2015). Formulación de un modelo de liderazgo desde las teorías organizacionales. Entramado, 21, 60-79.

Eacott, S. (2012). Introducing Undergraduate Students to School Leadership Concepts. Journal of Educational Administration, 50(2), 159-172. https://doi.org/10.1108/09578231211210521.

Hasmal, S. A. (2004). Psychology in Organizations: The social identity approach (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, usa: sage Publications.

Kouzes, James y Posner, Barry (1997). El Desafío del Liderazgo. Ediciones Granica, S.A., España.

Gil Madrona P. (coord.). (2013). Desarrollo curricular de la Educación Física en la Educación Infantil. Madrid: Ediciones Pirámide.

Kouzes, James y Posner, Barry (2001). Leadership Practices Inventory (LPI). Revised Second Edition Facilitator's guide. Jossey-Bass Pfeiffer, USA.

Bernal, A., e Ibarrola, S. (2015). Liderazgo del profesor objetivo básico de la gestión educativa.

Burbank, M., S. Odom y M. Sandlin (2015). A Content Analysis of Undergraduate Students Perceived Reasons for Changes in Personal Leadership Behaviors. Journal of Leadership Education, 14(2), 182-197. https://doi.org/10.12806/V14/I2/R12

Casique, A. y González, M.C. (2023). El Liderazgo Transformacional y Transaccional en el docente: desde la perspectiva de estudiantes universitarios en pandemia del COVID-19. Ciencias Administrativas Teoría y Praxis, 1, 128-143. https://doi.org/10.46443/catyp.v19i1.325

Díaz Delgado, M. A. (2019). Investigación en liderazgo educativo en el nivel internacional, notas introductorias. En M.A. Díaz Delgado y A. Veloso Rodríguez (coords.), Modelos de investigación en liderazgo educativo: una revisión internacional (pp. 11-30). Ciudad de México: Ediciones IISUE.

Kouzes, J. M., y Posner, B. Z. (2019). Leadership in Higher Education: Practices that Make a Difference. Oakland: Berret- Koehlers Publishers.

Contreras, T. S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123

Álvarez Botello, Julio; Torres Velázquez, Alejandra Magali; Chaparro Salinas, Eva Martha (2016). Diagnóstico del liderazgo educativo en las Instituciones de Educación Superior del Valle de Toluca. Revista de

Investigación Educativa, 34(1), 51-68. https://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.206881

Flores-Sánchez, E. M., Rodríguez-Batres, A., & Varela-Espidio, J. B. (2021). Descripción analítica del estilo de liderazgo identificado en docentes de ciencias Económico-Administrativas dentro de dos Instituciones de Educación Superior en Puebla. Ciencias Administrativas. Teoría Y Praxis, 17(1), 119–142. https://doi.org/10.46443/catyp.v17i1.276

Garbanzo, G. y Orozco, V. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Educación, 34(1), 15-29. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=44013961001

Medina Ibarra, M. A. (2022). La profesionalización docente: hacia un liderazgo escolar efectivo. Formación Estratégica, 6(02), 145–160.

Published
2024-07-05
How to Cite
Flores Luna, M., García Hernández, Y., & Martínez García, M. D. (2024). Gender and Leadership practices in teaching staff of a Higher Education institution in Hidalgo. Boletín Científico INVESTIGIUM De La Escuela Superior De Tizayuca, 10(19), 39-45. https://doi.org/10.29057/est.v10i19.12332

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>