Development of Affective Capacities in Nursing Students in the UAEH

Keywords: Self-esteem, university, self-concept, emotional health

Abstract

Living in a globalized world like the one that is presented today deserves a change for the personality, especially if it is university students. On the subject of self-esteem is not the exception. Objective. - Identify the prevalence of self-esteem in nursing students during the 2018 cycle. Methodology. - A cross-sectional non-experimental descriptive study was carried out. Results - From a sample of 168 students it was found that 55% have a medium level of self-esteem, while 31% of respondents express low self-esteem and 14% represent high self-esteem. It is concluded that it is important to present programs and activities that enhance the increase of self-esteem and that it is necessary to continue carrying out this type of studies for exploration and diagnosis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, N., Leonel, J. Relación entre la autoestima y el rendimiento académico de los estudiantes de la Tecnológica de la Facultad de Educación. Perú: Universidad Nacional; 2013.

Pades-Jiménez, A. La autoestima profesional y su cuidado. Rev Enf Clin. España; 2003. 13(3):171-6.

Acuña-Espinoza, JL., Rojas-Carranza, HT. Autoestima y rendimiento académico de los estudiantes del X Ciclo 2012-II de la Escuela de Educación Primaria. Universidad Nacional de Lima. Perú; 2015.

OEE. Resumen estadístico de la UNAP. Oficina Ejecutiva de Estadística. Perú: Universidad Nacional de la Amazonia Peruana; 2014. Disponible en: http://www.unapiquitos.edu.pe/estadisticas/descargas/RESUMEN-ESTADISTICO-2014.pdf consultado 15 de abril de 2018.

Marín, MM., Álvarez, C., Lizalde, A., Anguiano, A., Lemus, B. Estrés académico en estudiantes: el caso de la Facultad de Enfermería de la Universidad Michoacana. PAG. México: Rev Ibero de Prod Acad y Gest Ed; 2014.

Nicho-Alcántara, JL., Campos-Díaz, AH. Relación entre la autoestima y el rendimiento académico de los estudiantes de la E.B.C. Tecnológica de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. Perú: Repositorio digital; 2013.

Alonso, L., Murcia, G., Murcia, J., Herrera, D., Gómez, D., Comas, M., et al. Autoestima y relaciones interpersonales en jóvenes estudiantes de primer semestre de la división salud de la Universidad del Norte, Barranquilla (Colombia). Colombia: Rev Salud Uninorte; 2007.

Montt, ME., Ulloa-Chávez, F. Autoestima y salud mental en los adolescentes. México: Rev. Salud Mental; 1996.

López N, Domínguez R. Medición de la autoestima en la mujer universitaria. Revista Latinoamericana de Psicología 1993.

Santrock, JW. Psicología de la educación. 2ª ed. México: McGraw-Hill; 2006.

Paredes, M. Autoestima y aprendizaje. España: Psicopedagogía; 2004.

Ramia-Guerra, M. La autoestima en los estudiantes de la mención Educación Preescolar y Primera Etapa de Educación Básica de la Escuela de Educación de la Universidad Central de Venezuela. Venezuela: Rev de Pedag; 2002.

Válek-De Bracho, M. Autoestima y motivaciones sociales en estudiantes de educación superior. Venezuela: Universidad Rafael Urdaneta; 2007.

Hamacheck, D. Encuentro con el yo. España: Omega; 1981.

Beltrán, J. Psicología de la Educación: Inventario de Autoestima de Coopersmith. España: Eudema; 1987.
Published
2018-12-05
How to Cite
Barrera-Gálvez, R., Solano-Pérez, C., Arias-Rico, J., Baltazar-Téllez, R., Álvarez-Chávez, A., & Jiménez-Sánchez, R. (2018). Development of Affective Capacities in Nursing Students in the UAEH. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 7(13), 54-58. https://doi.org/10.29057/icsa.v7i13.3464

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>