Evaluation of Coulomb's Law in a cooperative haptic system

Keywords: Coulomb´s Law, Educational Method, Virtual Reality, Haptic Interface

Abstract

The laws of electrostatics allow us to understand the fundamental principles of electricity, its effects and applications. Coulomb's law is considered in academic programs of high school and higher education; fundamental in academic training in engineering. Understanding the principle, and the contributions from analytical exercises, corresponds to a classic method of teaching and learning that does not guarantee the understanding and projection of knowledge in daily life and professional activity. Various contributions reported in the literature address the study problem and consider various technological tools to strengthen the academic session. The contribution of this research article corresponds to proposing a novel tool based on a system of physical interaction between a virtual reality environment and the student. To do this, the user modifies the conditions of the virtual environment and an algorithm for calculating replicated forces is instantly evaluated through two haptic devices (two virtual electrical charges).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón Cabrera, J., & Armas Sanchez, N. T. (2014). Aplicación de material didáctico en el área de CTA (física) para contribuir al aprendizaje significativo de los estudiantes del 5° año de secundaria del Colegio Experimental de Aplicación de la Universidad Nacional de Educación en el tema de electrostática año 2012.

Ballesteros, S. (1993). Percepción háptica de objetos y patrones realzados: una revisión. Psicothema, 5(2), 311-321.

Beltrán Sánchez, J. R. (2020). Fundamentos de electrostática y magnetostática para ingenieros. Fundamentos de electrostática y magnetostática para ingenieros.

Benítez, J. L. V. (2015). Percibiendo lo invisible: la enseñanza de las fuerzas físicas en ambientes multisensoriales.

Burbano Pantoja, V. M. Á. B., Sosa, J. E. P., & Miranda, M. A. V. (2015). Formas de usar la simulación como un recurso didáctico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (45), 16-37.

Chaves, M. (2017). Diseño y construcción de un prototipo de interfaz háptica para la reproducción de texturas. Universidad Pontificia Bolivariana.

Cruz Solano, A. (2017). Propuesta didáctica para la enseñanza de algunos conceptos básicos de electrostática.

Cesar Eduardo Mora Ley, S.-S. R. and B., C. I. (2021). Aprendizaje activo de la física, clases demostrativas interactivas. Ediciones Comunicación Científica.

Dangelmayer, G. T., & Dangelmayer, G. T. (1990). Fundamentals of electrostatics. ESD Program Management: A Realistic Approach to Continuous Measurable Improvement in Static Control, 33-51.

Diaz Salamanca, M. A. (2018). Aplicación móvil basada en realidad aumentada como herramienta de apoyo al aprendizaje de conceptos relacionados con la interacción entre cargas eléctricas estacionarias.

El Saddik, A., Orozco, M., Eid, M., & Cha, J. (2011). Haptics technologies: Bringing touch to multimedia. Springer Science & Business Media.

Escobar Acosta, J. H., Sánchez, B., Ramón, J., & González Acosta, J. (2020). Fundamentos de electroestática y magnetostática para ingenieros. Editorial Unimagdalena.

Garcia, D., Domínguez, M. A., & Stipcich, M. S. (2014). El modelo TPACK como encuadre para enseñar electrostática con simulaciones.

Loaiza Gómez, P. A., & Vega Uribe, M. A. (2015). Simulador tridimensional para el desarrollo de la habilidad de transferencia de aros para cirugía laparoscopia usando una interfaz háptica:" Silaph 3D".

López, B. I. (2013). Tecnologías hápticas. Revista Teknokultura, 10(3), 747-758.

Lozano, E., & Orlandini, M. L. (2021). Un ciclo de diseño, implementación y evaluación de una Unidad Didáctica sobre Naturaleza de la Ciencia que integra la modelización de fenómenos electrostáticos para la formación docente de Nivel Inicial. Bio-grafía.

Mora Moreno, M. (2011). Propuesta didáctica para la enseñanza y aprendizaje de conceptos físicos básicos de electrostática abordados con estudiantes de educación básica secundaria. Facultad de Ciencias.

Navarrete, A. C. (2014). Acercamiento al Diseño Háptico: Una breve propuesta de pautas para el desarrollo de imágenes hápticas accesibles a personas con discapacidad visual. In Reflexiones sobre el diseño para la vida cotidiana (pp. 119-144). Editorial Prado.

Ochoa Macías, A. A., & Bonilla Flores, A. P. (2021). La enseñanza de la ley de coulomb utilizando el enfoque de la clase invertida implementada en una plataforma virtual (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.).

Ramirez-Zamora, J. D., Dominguez-Ramirez, O. A., Ramos-Velasco, L. E., Sepulveda-Cervantes, G., Parra-Vega, V., Jarillo-Silva, A., & Escotto-Cordova, E. A. (2022). HRpI System Based on Wavenet Controller with Human Cooperative-in-the-Loop for Neurorehabilitation Purposes. Sensors, 22(20), 7729.

Rubilar-Medina, J. E. (2019). Percepción háptica, objetos y repertorios visuales: una experiencia para repensar la materialidad en educación artística infantil. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, (2).

Ruiz-Ramírez, L. R., García-Vargas, M. d. L. E., Molina-Ruiz, H. D., and Reyes-Ruiz, G. (2021). Factores que inciden en la deserción escolar. In TEPEXI Boletín Científico de la Escuela Superior Tepeji del Río, pages 1–5.

Sánchez Sánchez, I. C., & Sánchez-Noroño, I. V. (2020). Elaboración de un simulador con GeoGebra para la enseñanza de la física. El caso de la ley de coulomb. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática.

Vivas, S., & Zúñiga, J. (2019, August). Diseño de aplicación móvil para el aprendizaje de la ley de coulomb con estudiantes de ingeniería de sistemas de la corporación universitaria, COMFACAUCA, sede Popayán. In Vl Congreso Nacional de Investigación en Educación en Ciencias y Tecnología.

Published
2023-07-05
How to Cite
García-Barrón, V. V., Hernández-Alva, J. A., Ramírez-Zamora, J. D., Domínguez-Ramírez, O. A., & Fernández-Ramírez, J. M. (2023). Evaluation of Coulomb’s Law in a cooperative haptic system. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 11(21), 120-128. https://doi.org/10.29057/icbi.v11i21.10755

Most read articles by the same author(s)