Burnout and music therapy Literature reviews

Keywords: Burnout, Musicotherapy, Interpersonal Relations

Abstract

The search for perfection in the daily actions of the world of work or the tensions for obtaining certain results have a perverse result, that is, the neglect of relations with family and friends, necessary for the conquest and balance of emotional stability.

From this perspective, the study has as its general objective to theoretically relate music therapy, with burnout, for this purpose must identify the fields in which music therapy has been applied and the effects that have been obtained; analyze the results of the effects of music therapy on stress levels.

The study becomes not only a tool to review the levels of work stress and know if the interpersonal relationships of employees of different organizations or institutions through music therapy are improved; it is also a reference to be applied to other populations and other scenarios since both the reduction of work stress levels and the improvement of interpersonal relationships are fundamental elements for a good organizational climate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anillo, H., Angulo, G., Rangel Ávila, A., Serrano Medina, M., y Vidal Tovar, C. (2017). Síndrome silencioso que afecta el desempeño laboral de los docentes universitarios. Espacios, 38-55.

Arce, G., y Malvas, M. (2013). El clima organizacional y las relaciones interpersonales. Tesis de Maestría. Huari, Perú.

Brandes, V., Terris, D., Fischer, C., Schessler, M., Ottowitz, G., y Titscher, G. (2009). Music Programs Designed to Remedy Burnout Symptoms Show Significant Effects after FiveWeeks. Annals of the New York Academy of Sciences, 7(1), 422-425.

Castillo, R. (2017). Relación entre clima organizacional y el estrés laboral en los trabajadores contratados por locación de servicios del Gobierno Regional de Ancash Sede Central. Tesis de Maestría. Perú.

Correa, Z. (2008). La Prevalencia del Síndrome de Burnout en los Docentes que Laboran Medio Tiempo y Tiempo Completo en la Universidad Cooperativa de Colombia y la Fundación Universitaria María Cano de la Ciudad de Popayán. Tesis de pregrado. Colombia, Colombia.

Correa, Z. (2012). El síndrome de Burnout en profesores universitarios de los sectores público y privado. Epidemiología y salud, 1(2), 19-24.

Diaz, A. (2014). Influencia del Síndrome de Burnout en el desempeño docente de los profesores de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional del Callao. Tesis de doctorado. Lima-Perú.

Faber, B. (1983). Dysfunctional aspects of the psychotherapeutic role. en Farber (comp.). Stress and burnout in the human service professions. New York: Pergamon.

Fernández, J., y Mielgo, M. (2017). Escalas de apreciación del estrés. (TEA, Ed.) Recuperado el 18 de marzo de 2021, de Manual: http://www.web.teaediciones.com/Ejemplos/EAE_extracto_web.pdf

Forbes, R. (2011). El síndrome del burnout; síntomas, causas y medidas de atención en la empresa. Cegesti, éxito empresarial, 160.

García, L., y Rodríguez, J. (2013). Presencia y prevalencia del síndrome de Burnout en profesores de la Universidad Autónoma de Occidente. Tesis de pregrado. Cali, Colombia.

Gil, P., Núñez, E., y Selva, Y. (2006). Relación entre el síndrome de quemarse por el trabajo (Burnout) y Síntomas cardiovasculares. Un estudio técnico de prevención de riesgos laborales. Interamerican Journal of Psychology s, 40, 227-232.

Marroquín, V., y Molina, C. (2011). Aplicación de musicoterapia en los cuidadores formales como alternativa terapéutica al estrés laboral. Tesis de Doctorado, 52. El Salvador.

Musicoterapia, F. M. (2010). Musicoterapia.

Okuda, M., y Gómez, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 121-123.

Ospino, L., Mejía, L., y García, J. (2007). Incidencia del Síndrome de Burnout en Docentes Universitarios de la Ciudad de Valledupar. Colombia.

Poch, S. (1981). Conceptos musico terapéuticos de autores españoles del pasado, válidos en la actualidad. Anuario Musical, 147-171.

Quass, C. (2006). Diagnóstico de Burnout y Técnicas de Afrontamiento al Estrés en Profesores Universitarios de la Quinta Región de Chile. Psico perspectivas, 1, 65-75.

Toro, L., y García, M. (octubre de 2020). Efectos que produce la aplicación de la musicoterapia en el burnout y las relaciones interpersonales de los docentes de una institución de educación superior. Tesis de Doctorado. México.

Viloria, H., y Paredes, M. (2002). Estudio del Síndrome de Burnout o Desgaste Profesional en los Profesores de la Universidad de los Andes. Educere, 6(17), 29-36.

Published
2021-07-05
How to Cite
García-Vargas , M. de L. E., Toro Marandula, L., & Molina Ruiz, H. D. (2021). Burnout and music therapy Literature reviews. TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 8(16), 26-30. https://doi.org/10.29057/estr.v8i16.7173
Section
Abstracts, maps or knowledge application diagrams

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>