Emotional Intelligence in University Students

Keywords: Emotional intelligence, university, nursing and emotional intelligence, emotions and health

Abstract

Studying at the university level in the modern world is not as easy as it seems. The challenges, the tensions of modern life, the continuous globalization of knowledge in the individual, student, professional, labor field, the pressure of the clock, are situations that respond to an alter the emotional state of the majority of students, taking them on the edge of their own physical and psychic limits. Objective.- To determine the level of emotional intelligence in nursing students of the Autonomous University of the State of Hidalgo, July-December semester of 2018. Methodology.- A descriptive study is carried out with a population of 316 nursing students during the semester of July -December 2018, those who agreed to collaborate with the research, however, obtained reliable results from 265 surveys. Results.- Of the 265 participants, corresponds to the female gender 214 and to the male gender 51 people. The surveys counted as 134 elements grouped into five factors that integrate emotional intelligence; From this, the factor III Emotional advantage, is the aspect of high score. Conclusion.- In the present study it is concluded that most of the students of the Nursing Degree of the Institute of Health Sciences present a level of Emotional Intelligence Media, which favors that students achieve a fuller personality, a To be a competent and quality professional

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. López, La inteligencia emocional y las estrategias de aprendizaje como predictores del rendimiento académico en estudiantes (Tesis de Maestría), Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 208.

R. Bisquerra Alzina, «GROP. Grupo de Recerca en Orientación Psicopedagogica,» 11 Noviembre 2018. [En línea].

P. Salovey, L. Stroud, A. Woolery y E. Epel, «Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the trait meta-mood scale» Psychology and Health, pp. 611-627, 2002.

Ciarrochi, F. Deane y S. Anderson, «Emotional inteligence moderates the relationship between stress and mental health» Personality and Indivifual Differences, pp. 197-209, 2002.

Extremera N, Fernández P. El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2004; 6(2): 1-14

Villacorta E. Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de Medicina Humana de la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana. [Tesis doctoral]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2010.

Loly A, López E, Atalaya M. La autoestima y los valores organizacionales en estudiantes universitarios y no universitarios de Lima. Rev. Investigación Psicologica. 2002; 5(1): 141-155

Centeno C. Influencia del Programa Explorando mis emociones en la inteligencia emocional de estudiantes del sexto grado de primaria de un Centro Educativo en Huancayo. [Tesis de pregrado]. Huancayo: Universidad Peruana Los Andes; 2007.

Castillo R. Análisis comparativo de los niveles de la inteligencia emocional en los alumnos del quinto año de secundaria con padres separados y no separados del Colegio Nacional Mixto Cartavio. [Tesis de pregrado]. Trujillo: Universidad Cesar Vallejo; 2005.

Javier L, Iparraguirre M. Inteligencia emocional en estudiantes de la facultad de Ciencias de la salud de la Universidad Peruana Los Andes. Rev. Innovación 2012; (13): 121-128.

Howard Garner, Las Cinco Mentes del Futuro, Barcelona, Editorial Paidós, 2007, p. 17.

Manuel Muñoz Heras, Inteligencia Emocional y Pensamiento Positivo, España, Libro Hobby Club S.A., 2008, p. 27.

Daniel, Goleman, Emociones Destructivas Cómo Entenderlas y Superarlas, Barcelona, Editorial Kairós, 2003, p. 210

Daniel, Goleman, Inteligencia Emocional, Barcelona, Editorial Kairós, 2008, p. 434.

Mireya Vivas, Domingo Gallego, Educar las Emociones, Editorial Dykinson, Madrid, 2006, p.19

Eva Adan, Jaume Cela, Emociones y educación: qué son y cómo intervenir desde la escuela, Editorial Laboratorio Educativo, España, 2007, p. 97.

Published
2019-06-05
How to Cite
Barrera-Gálvez, R., Solano-Pérez, C., Arias-Rico, J., Jaramillo-Morales, O., & Jiménez-Sánchez, R. (2019). Emotional Intelligence in University Students. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 7(14), 50-55. https://doi.org/10.29057/icsa.v7i14.4437

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>