Editorial design workshop under a didactic strategy based on information and communication technologies

Keywords: Editorial design, Didactic strategy, Information and communication technologies, Graphic design, University level

Abstract

In our days, Information and Communication Technologies are changing educational paradigms because they make possible to rethink traditional teaching and learning processes, at the same time that they propose new roles for students and teachers. In higher-level education, the need to develop didactic strategies in accordance with the context and technological advances is evident, in which students need to be autonomous and active through a comprehensive learning process that allows them to obtain professional skills. The development of a didactic strategy based on Information and Communication Technologies to Editorial Design Workshop that is taught in the Degree in Graphic Design at the Autonomous University of the Hidalgo State is presented, which was implemented in the Schoology educational platform and validated with students from the 2019 school period, obtaining very good results in terms of the didactic materials evaluation, which helped to verify their effectiveness inside the learning process and their relevance for teaching the contents of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belloch, C. (2013). Diseño instruccional. Recuperado de Universitat de València: https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.pdf

Calameo. (2018). Calameo. Recuperado de Calameo: https://es.calameo.com/

Cánepa, A. (2010). Los espacios emergentes y la necesidad de unos nuevos diseñados. Actas de Diseño, 4 (8), 88-89.

Caro Krebs, D. P. (2010). Pedagogía de la autonomía. Actas de Diseño, 4 (8), 90-91.

Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Comunidad del conocimiento UNAM. México, México.

Esteban, M. (2010). El diseño de entornos de aprendizaje constructivista. Madrid, España.

Marzal, M., Calzada, J., & Vianello, M. (2008). Criterios para la evaluación de la usabilidad de los recursos educativos virtuales: un análisis desde la alfabetización de la información. Information research, 13 (4), 1-15.

Morales Castañeda, E., Santamaría Ortega, A., Delgado Hernández, D. J., & Rubio Toledo, M. Á. (2015). Hacia una formación docente en la práctica del diseño concientizado y su metodología. Actas de Diseño, 19, 84-91.

Moreno Rodríguez, C. (2014). Apuntes sobre diseño gráfico. Teoría, enseñanza e investigación. Bruselas, Bélgica: CESAL.

Rivera-Plata, A. (2017). Diseño para el diseño. Diseño y aplicación de una estrategia para potenciar el aprendizaje del diseño. Actas de Diseño, 23, 154-159.

Schoology. (2020). PowerSchool Is Here to Help. Obtenido de https://www.schoology.com/

Soltero Leal, S. (2014). Encuadre. Asociación Mexicana de Escuelas de Diseño Gráfico. Recuperado de Ensayo crítico sobre la enseñanza del diseño gráfico en México: http://encuadre.org/e2021/ensayo-critico-sobre-la-ensenanza-del-diseno-grafico-en-mexico/

Turpo, O. (2015). Perspectiva de la convergencia pedagógica y tecnológica en la modalidad blended learning. RED – Revista de Educación a Distancia. Murcia, España.

UAEH. (2009). Modelo educativo UAEH. Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/modelo_educativo/

UAEH. (2015). Programa educativo de la Licenciatura en Diseño gráfico. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Pachuca. Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/campus/actopan/oferta/diseno_grafico/index.html.

UNED. (2013). ¿Qué son las estrategias didácticas? Recuperado de UNED: https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos_curso_2013.pdf

Valbuena, W., y Quintana, M. (2013). Diseñando Diseñadores. Vygostky, La teoría de la elaboración y las TIC en la didáctica del diseño. Horizontes Pedagógicos, 15 (1), 181-195.

Vial, S. (2015). Philosophy applied to design: A design research teaching method. Design studies , 37, 59-66.

Wojciechowski, G. (2010). El juego y el humor en la práctica docente. Actas de Diseño, 4 (8), 65-68.

Zavarce, E., Ferrer, M. d., & Ferrari Conti, V. (2013). Articulación de las estrategias de la enseñanza del diseño gráfico como hacer reflexivo en el Programa de Diseño Gráfico de LUZ. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 6 (3), 133-149.

Published
2021-08-05
How to Cite
Gaona-Franco, M. E., Alonso-Lavernia, M. de los Ángeles, Castillo-Pérez, I., & Muñoz-Sánchez, Y. (2021). Editorial design workshop under a didactic strategy based on information and communication technologies. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 9(Especial), 18-28. https://doi.org/10.29057/icbi.v9iEspecial.7475

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>