Perspectives of the traditional, new and contemporary school

Keywords: traditional school, new school, contemporary school

Abstract

The different educational paradigms that have emerged over the decades have faced different changes according to the needs of society, in particular of students, teachers and thematic content, for the benefit of our nation. Within this work, some characteristics, authors, advantages and disadvantages of each of the schools, traditional, new and contemporary, can be highlighted.

 

It is important that we can compare each of these approaches, with which, in addition to knowing about the background, we will know the effective teaching strategies of each of these paradigms, along with the role of the teacher and the student. The main actors of each approach were also addressed, allowing to have an overview of the traditional school, the new school and the contemporary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arellano, A. S., & Gordón, J. (2014). Esbozo crítico sobre las estructuras cognitivas: génesis del pensamiento científico. Sophia: colección de filosofía de la educación, (16), 71-82.

Baez Abarzúa, E., & Latorre Yáñez, P. (2016). La escuela como institución educativa y su relación con la diversidad de estudiantes con necesidades educativas especiales (Doctoral dissertation, Universidad Academia de Humanismo Cristiano).

Beltrán, R. R., & Cuellar, M. Y. C. (2014). La modernización de los contenidos y métodos de enseñanza: reflexiones sobre la Escuela Nueva en Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 16(22), 157-172.

Carneros, S., & Murillo, F. J. (2017). Aportaciones de las escuelas alternativas a la justicia social y ambiental: Autoconcepto, autoestima y respeto. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 129-150.

Chomsky, N., & Gallego, Á. J. (2020). La facultad humana del lenguaje. Un objeto biológico, una ventana hacia la mente y un puente entre disciplinas. Revista Española de Lingüística, 50(1), 7-34.

Day, R. K. (2000). Skinner y el condicionamiento operante. Los principios de la mejora del rendimiento: Modelos para el aprendizaje en la organización, p. 38.

Feinberg, W., & Torres, C. A. (2014). Democracia y educación: John Dewey y Paulo Freire. Cuestiones Pedagógicas, 23, 29-42.

Hernández-Hernández, Z. (2019). Aproximaciones didácticas a la construcción del problema de investigación. Eduscientia, 2(3), 3-15.

Llavador, J. B. (2016). Las variedades de la experiencia educativa: la Escuela-Laboratorio de Dewey. In Democracia y Educación en el siglo XXI. La obra de John Dewey 100 años después: libro de actas del XVI Congreso Nacional y VII Congreso Iberoamericano de Pedagogía [celebrado del] 28 al 30 de junio de 2016, Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid (p. 151). Sociedad Española de Pedagogía.

Lucio-Villegas, E. (2015). Paulo Freire: La educación como instrumento para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social.

Pérez, Á. A., Gelves, B. B. A., Colmenárez, M. A. F. C., & Ramírez, T. E. C. (2016). Una aproximación a las pedagogías alternativas. Educere, 20(66), 237-247.

Polo, M. Á. C., & Carazo, P. D. M. (2018). Las corrientes y modelos pedagógicos en el contexto universitario: breves comentarios de su evolución. Portal de las Palabras, 4, 46-52.

Raynaudo, G., & Peralta, O. (2017). Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Liberabit, 23(1), 110-122.

Ríos Beltran, R. (2014). Escuela Nueva y saber pedagógico en Colombia: apropiación, modernidad y métodos de enseñanza. Primera mitad del siglo XX. Historia y Sociedad, vol. 24, ene-jun 2013.

Serrano, M. T. E., Cantú, A. G., & Vila, I. M. (2017). Solución de Problemas: Estudio evaluativo de tres enfoques pedagógicos en las escuelas mexicanas. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 1(2), 79-96.

Yarlaque Mori, M. M. (2017). Propuesta de Estrategias de Habilidades Sociales basada en la Teoría del Aprendizaje Social de Bandura, para Mejorar las Relaciones Interpersonales en las Estudiantes Universitarias de la Especialidad de Educación Inicial–Lemm–Fachse-Unprg-2017.

Published
2021-01-05
How to Cite
Espíndola Juárez, M. de la L., & Granillo Macías, R. (2021). Perspectives of the traditional, new and contemporary school. Ingenio Y Conciencia Boletín Científico De La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 8(15), 30-34. https://doi.org/10.29057/escs.v8i15.6458

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>