Sexual content in cartoons in Mexican open television popular amongst children

Keywords: Cartoons, children, sexual content

Abstract

Cartoons are very popular amongst children, and they offer behavior models than have an influence on children. In Mexico, cartoons that were originally created for an adolescent or adult public are broadcasted on schedules when young children can watch television. In this paper, a content analysis of 15 chapters are presented. Chapters were chosen through an intentional sampling of three cartoons that are very popular amongst children. These cartoons can be watched on open television: Dragon Ball Z, Miracolus Ladybug and SpongeBob SquarePants. The number of scenes with sexual content were obtained, which are no desirable for children to watch. These scenes were classified in five categories: vouyeuristic character, vouyeuristic spectator, exhibitionism, harassment and seduction. Results found 34 scenes with sexual content in the cartoon Miraculous  Ladybug, 32 in Dragon Ball and 6 in SpongeBob SquarePants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Academy of Child y Adolescent Psychiatry. (2015). Los niños y la violencia en la televisión. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Spanish/Los-Ninos-y-la-Violencia-en-la-Television-013.aspx

American Psychological Association. (2007. Report of the APA task forcé on the sexualization of girls. American Psychological Association https://www.apa.org/pi/women/programs/girls/report-full.pdf

Bailey, R. (2011). Letting Children be children : Report of an independent review of the commercialisation and sexualisation of childhood. Secretary of State for Education

Burgos, M. (2010). “La caricatura televisiva. Un análisis de Bob esponja y los valores que trasmite” (Tesis). Universidad Pedagógica Nacional, México D.F.

Caballo, S. (2002). Educación de la expresión de la sexualidad humana. Revista Educación 26 (1) 29-46 https://www.redalyc.org/pdf/440/44026104.pdf

De Miguel, A. (2019). La influencia de los contenidos televisivos infantiles de “Prodigiosa: Las aventuras de Ladybug” y “Peppa Pig” en 1º y 2º de Educación Primaria (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

García, A. (2018). Infancia y dibujos animados. La transmisión de modelos de identidad de género (Trabajo de fin de grado). Universidad de Sevilla, España.

García, C. (2016). Sexualidad infantil: información para orientar la práctica clínica. Acta pediátrica de México, 37, 47-53. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-23912016000100047

Herrera, F. (2012). Análisis simbólico de la serie de animación japonesa “Dragón Ball Z” para entender el control de la cultura oriental en el mundo (tesis previa a la obtención del título de licenciado en comunicación social). Universidad Central de Ecuador, Quito Ecuador.

Instituto Federal de Telecomunicaciones. (s.f.). Estudios sobre oferta y consumo de programación para público infantil en radio, televisión radiofundida y restringida. ITF. Consultado el 1 de febrero de 2021. http://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/comunicacion-y-medios/estudiosninosfinalacc.pdf

Lopes, G. (2008). Gênero e sexualidade: pedagogias contemporáneas. Pro-Posições, 19 (2), 17-23. https://www.researchgate.net/publication/250993379_Genero_e_sexualidade_pedagogias_contemporaneas

López, A. y Robles, Y. (2005). Dragon Ball Z y Los Simpson: propuestas axiológicas en la televisión para la conformación de la vida política de la comunidad infantil. Comunicación y Sociedad. 3 67-94 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34600304

Molina, S. (2014). Análisis de la serie de dibujos animados Bob esponja como industria cultural [trabajo recepcional, Universidad Autónoma de la Ciudad de México]. Repositorio Institucional UACM. https://repositorioinstitucionaluacm.mx/jspui/bitstream/123456789/1480/3/Sandra%20Molina%20Ch%C3%A1vez%20C%20y%20C_unlocked.pdf

Mogrovejo, N. (2008). Diversidad sexual, un concepto problemático. Trabajo social, 1 (18), 62-71. http://revistas.unam.mx/index.php/ents/article/viewFile/19577/18571

Organización Mundial de la salud. (2018). La salud sexual y su relación con la salud reproductiva: un enfoque operativo. Ginebra, Suiza : Human reproduction programme. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/274656/9789243512884-spa.pdf?ua=1

Serrano, B. (2013). Hipersexualización de la infancia: cuando los niños crecen antes de tiempo. BAILEY

Siegel, S. y Castellan, N. (1995). Estadística no paramétrica: aplicada a las ciencias de la conducta. Editorial Trillas.

Published
2022-01-05
How to Cite
Barrera Romero, M. F., Cisneros Herrera, J., Hernández Hernández , P., & Guzmán Díaz, G. (2022). Sexual content in cartoons in Mexican open television popular amongst children. Boletín Científico De La Escuela Superior Atotonilco De Tula, 9(17), 17-25. https://doi.org/10.29057/esat.v9i17.8148

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>