Analysis of process concepts for behaviour description
Abstract
The so-called psychological processes (e.g., attention, memory, thought) have been studied through different theoretical approaches. In each of these approaches, metaphors are used to describe the psychological phenomenon as a process that has an ostensive beginning and end (e.g., the information processing metaphor in terms of input-output and its analogy with computational systems). One of the most accepted approach for the study of cognitive processes is the work realized by Jean Piaget. This article describes the concepts proposed by Piaget to analyse the change in equilibrium states. The main aim of this essay is to point-out the pertinence of an equilibrium model and their relevance for the description for a process understood as state-transitions in a behaviour system.
Downloads
References
Berlyne, D. (1965). Structure and Direction in Thinking. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Flavell. J., H. (1963). The Developmental Psychology of Jean Piaget. Princeton: D. Van Nostrad
Ibáñez, C. y De la Sancha, E. O. (2013). La evolución del concepto de competencia en la Teoría de la Conducta. Acta Comportamentalia, 21 (3), 377-389.
Piaget, J., P. (1975). Seis Estudios de Psicología. México: Seix Barral.
Piaget, J., P. (1977). Biología y conocimiento: Ensayo sobre las relaciones entre las regulaciones orgánicas y los procesos cognoscitivos. España: Siglo Veintiuno.
Piaget, J., P. (1978). La Equilibración de las Estructuras Cognitivas: Problema Central del Desarrollo. México: Siglo Veintiuno.
Piaget, J. (1985). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona: Editorial Crítica.
Ribes, E. (2006). Competencias conductuales: Su pertinencia en la formación y práctica profesional del psicólogo. Revista Mexicana de Psicología, 23 (1), 19-26.
Ribes-Iñesta, E. (2007). Estados y Límites del Campo, Medios de Contacto y Análisis Molar del Comportamiento: Reflexiones Teóricas. Acta Comportamentalia, 15, 229-259.