Equity in rural education during confinement by COVID-19: the case of a multigrade primary school
Abstract
This paper presents the results of a research realized in a rural primary school during confinement by COVID-19 pandemic. The main porpoise of this study was to analyze some difficulties in this context manly on the academic activities. We tried to understand the perspective of the teacher and the analysis of information from various sources.
During the development of this report, we recovered published knowledge about multigrade schools during the pandemic. All this, based on the approach of educational equity and the advances in legislation in Mexico join information national and local. We applied interviews and questionnaires with a teacher in this case study
The results show that the current pandemic accentuates the social inequalities of the populations of students in the rural sector, in three components: access, permanence and educational achievement, a situation that marks the need for the design and implementation of equity policies and the importance of the scientific approach to the subject from educational research.
Downloads
References
Acero, Oscar, Briceño, Angélica, Orduz, Marcela y Tuay, Rosa Nidia (2020). Realidades de la educación rural en Colombia, en tiempos del COVID-19. Centro de recursos para el aprendizaje y la educación. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/32325 [23 abril de 2021]
Aguilera, Ma Antonieta, Quezada Steffania y Camacho, Kenya Ruth (2019). “Diagnóstico de las condiciones de las escuelas multigrado” en: Sylvia Schmelkes y Guadalupe Aguila (Eds.) La educación multigrado en México. pp. 75-106. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/La-Educacio%CC%81n-Multigrado_BIS.pdf [23 abril de 2021]
Amador, Rocío (2020). Aprende en casa con sana distancia en tiempos de COVID-19. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación [iisue] (2020), Educación y pandemia. Una visión académica. Universidad Nacional Autónoma de México. [En línea] pp.138-144 https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia [27 abril de 2021]
Arteaga, Paola (2011). Los saberes docentes de maestros en primarias con grupos multigrado. [En línea] http://rededucacionrural.mx/lineas-de-investigacion/formacion-docente-inicial/los-saberes-docentes-de-maestros-en-primarias-con-grupos-multigrado/ [27 abril de 2021]
Baquero, Ricardo. (1997) Vygostsky y el aprendizaje escolar. Aique grupo editor.
Blanco, Emilio (2013). Los límites de la escuela. Educación, desigualdad y aprendizajes en México. El Colegio de México.
Bustos, Antonio. (2010). Aproximación a las aulas de escuela rural: Heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado. Revista de Educación, 373-378. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_16.pdf [14 abril de 2021]
Carla, Tatiane, Ramos, Eliane y Montanari, Rafael (2020). Dificultades de la educación remota en las escuelas rurales del norte de Minas Gerais durante la pandemia de Covid-19. Research, Society and Development, Vol. 9, núm 8, pp. 1-14, https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/6053/5829/100114 [3 mayo de 2021]
Coll, Cesar (1997) Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Paidós.
Coll, Cesar (2001). Constructivismo y educación: la concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje. En Cesar Coll, Jesús Palacios y Alvaro Marches (comps.), Desarrollo psicológico y educación. Tomo 1: Psicología de la educación escolar (157-190). Madrid, España: Alianza.
Coll, Cesar y Monereo, Carles (2008). Psicología de la educación virtual: Aprender y enseñar con las tecnologías. Morata.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [Const.] Art. 6. 11 de diciembre del 2013.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [Const.] Art. 3. 15 de mayo del 2019.
Creswell, John W. (1998) Qualitative inquiry and research design. Choosing among five traditions. Sage Publications, Inc.
De la Cruz, Gabriela (2017). Igualdad y equidad en educación: retos para una América Latina en transición. Educación. Vol. 26, núm 51, pp. 159-178. https://red.pucp.edu.pe/ridei/files/2018/05/180501.docx_.pdf [26 abril de 2021]
Delgado, Gabriela (2020). Igualdad educativa y postpandemia. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación [iisue] (2020), Educación y pandemia. Una visión académica. Universidad Nacional Autónoma de México. [En línea]. pp. 183-194. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia [24 abril de 2021]
Díaz Barriga, Frida. (2006). Enseñanza situada. Vínculo entre la escuela y la vida. McGraw Hill.
Didriksson, Axel (2020). Ante la pandemia, evitar reproducir la desigualdad social y educativa. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación [iisue] (2020), Educación y pandemia. Una visión académica. Universidad Nacional Autónoma de México. [En línea]. pp. 154-163. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia [28 abril de 2021]
Estrada, María del Mar (2015). Multigrado en derecho propio. Revista latinoamericana de estudios educativos. Vol. 45, núm. 2, pp. 43-62. https://www.cee.edu.mx/rlee/revista/r2011-2020/r_texto/t_2015_2_031.pdf [23 abril de 2021]
Flick, Uwe (2015). El diseño de investigación cualitativa. Madrid. Morata.
Gutiérrez, Norma Georgina (2020). Aprende en casa. Propuesta para la educación básica en México en tiempos de COVID-19. Notas de Coyuntura del Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias. núm. 29, pp. 1-6. https://doi.org/10.22201/crim.001r.2020.29 [2 mayo de 2021]
Hernández, Gerardo (1998). Paradigmas en psicología de la educación. Paidós educador.
Hurtado, Frank Junior (2020) La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. CIEG, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales. núm. 44, pp. 176-187.
Instituto Nacional para la Evaluación Educativa (2018). Informe de resultados. [En línea] https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1I244.pdf [2 mayo de 2021]
Instituto Nacional para la Evaluación Educativa (2019) Informe de Resultados. [En línea] https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/04/P1I245.pdf [24 abril de 2021]
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (24 de marzo del 2021). Panorama Sociodemográfico de México. [En línea] https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/tableros/panorama/ [19 abril de 2021]
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2021). Encuesta para la medición del impacto COVID-19 en la educación (ECOVID-ED). Presentación de resultados. [En línea] https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_presentacion_resultados.pdf [23 abril de 2021]
Juarez, Diego (2017). Percepciones de docentes rurales multigrado en México y El Salvador. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación. núm. 49. pp. 1-16. http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n49/2007-7033-sine-49-00002.pdf [6 mayo de 2021]
Juárez, Diego y Rodríguez, Carlos Rafael (2016). Factores que afectan la equidad educativa en escuelas rurales en México. Pensamiento educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamérica. Vol. 53, núm. 2, pp. 1-15. https://www.researchgate.net/publication/309785269_Factores_que_afectan_a_la_equidad_educativa_en_escuelas_rurales_de_Mexico [28 abril de 2021]
Ley General de Educación 9/2019. Diario Oficial de la Federación 4-5, 30 de septiembre del 2013. [En línea] http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE_300919.pdf [27 abril de 2021]
Loyd, Marion (2020) Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación [iisue] (2020), Educación y pandemia. Una visión académica. Universidad Nacional Autónoma de México. [En línea] pp.115-121 https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia [24 abril de 2021]
Mérida, Yliana y Acuña, Luis Alan (2020). Covid-19, Pobreza y Educación en Chiapas: Análisis a los Programas Educativos Emergentes. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. Vol. 9, núm. 3, pp. 61-82. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.004 [21 abril de 2021]
Narváez, Daniela Alejandra y Yépez, Jenny Katherine (2021). Tiempos de pandemia y el papel de la familia en la educación. Revista Huellas. Vol. 1, núm. 13, pp. 10-16. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/6304 [3 mayo de 2021]
Priego, Lenin Bruno y Castro, Mariana (2021). Equidad y escuelas multigrado ¿ruptura o continuidad de la política educativa? Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Vol. 51, núm. 1, pp. 177-204. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.1.267 [7 mayo de 2021]
Rockwell, Elsie y Garay, Claudia (2014). Las escuelas unitarias en México en perspectiva histórica: Un reto aún vigente. Revista Mexicana de Historia de la Educación. Vol. 2, núm. 3, pp. 1-24. http://www.rmhe.somehide.org/index.php/revista/article/view/33/43 [11 mayo de 2021]
Sánchez-Santamaría, José y Ballester, María Gracia (2013). Desarrollando el éxito educativo para todos: reflexiones, propuestas y retos conceptuales en torno a la equidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. Vol. 12, núm. 2, pp. 85-104. https://repositorio.uam.es/handle/10486/661497 [21 abril de 2021]
Santos, Limber (2011). Aulas multigrado y circulación de los saberes: Especificidades didácticas de la escuela rural. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 15(2), 71–91. https://www.redalyc.org/pdf/567/56719129006.pdf [13 marzo de 2021]
Trejo-Quintana, Janneth (2020) La falta de acceso y aprovechamiento de los medios y las tecnologías: dos deudas de la educación en México. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación [IISUE] (2020), Educación y pandemia. Una visión académica. Universidad Nacional Autónoma de México. [En línea] pp.122-129 https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia [24 abril de 2021]
Vivanco-Saraguro, Ángel (2020) Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. CienciAmérica. Vol. 9, núm 2, pp. 166-175. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/307 [19 abril de 2021]
Weiss, Eduardo (2000) La situación de la enseñanza multigrado en México. Perfiles educativos. Vol. XXII, núm. 89-90, pp. 57-76. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v22n89-90/v22n89_90a4.pdf [25 abril de 2021]
Vygotsky, Lev. (1934). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto.
Vygotsky, Lev. (2009) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Debolsillo.