The commercial diagnosis: basic tool for business management

Keywords: Commercial diagnostic, management, strategy

Abstract

Companies today face diverse changes that imply modifications from their creation, each of value to the exchange with their environment, which undoubtedly requires a modification of the operation and management profile; what undoubtedly requires developing a strategy that allows the improvement and monitoring of organizational changes, which is called a commercial diagnosis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arlen Ceron Islas, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Realizo estudios de Licenciatura en Contaduría 1994 – 1999 en la UAEH, la maestría en Negocios y Estudios Económicos  2000 – 2001 en la UAN, Especialidad en Tecnología Educativa 2003 -2004 en la UAEH y Doctorado en Planeación Estratégica y Desarrollo Regional  2011 – 2014 en la UPAEP.

Experiencia laboral de 14 años en el sistema educativo a nivel superior en la UAEH dentro del programa educativo de Comercio Exterior y Mercadotecnia, ha sido profesor investigador del área académica de Mercadotecnia desde 2003 a la fecha, actualmente es la jefa del área académica de Mercadotecnia del ICEA – UAEH.

Evaluador de programas educativos de nivel superior en COPAES – CACECA desde 2005, coordinadora de la Licenciatura en Mercadotecnia 2005-2011 y miembro del comité técnico EGEL – Mercadotecnia 2006 –  a la fecha. Arbitro internacional de ponencias y artículos.

Arbitro internacional del Comité Editorial UAEH – ICEA.

Arbitro de la revista Hitos (Tabasco) y de la European Scientific Institute, ESI.

El perfil de investigación: mercadotecnia estratégica, específicamente su tema de referencia es la Cultura de Marca e Identidad/imagen corporativa.

Miembro de la Red Cumex, Gestión de Mercadotecnia y RIIM.

Líder del Cuerpo Académico en Consolidación “Mercadotecnia Estratégica”.

Director de tesis a nivel posgrado (doctorado y maestría).

Asesor de trabajos terminales a nivel licenciatura (tesina y caso práctico).

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores SNI – Candidato.

Cuenta con perfil deseable PROMEP

Olivia Jimenez Diez, Universidad Autónoma de Yucatán

Doctor in Administration, Universidad del Sur (United States), Mexico, 2012.

Recognition of the desirable profile of PRODEP.

Belongs to the consolidated academic body, Organization and Management.

Line of research: ORGANIZATION AND SOCIETY. .

Distinction

  • Name of the distinction: recognition as a certified academic in international business.

Granting institution: ANFECA.

 

  • Name of the distinction: Academic certified in International Business.

Granting institution: National Association of Faculties and Schools of Accounting and Administration ANFECA.

 

  • Name of the distinction: recognition to ANFECA.

Granting institution: The national association of accountancy and administration schools and faculties.

• Institution granted: THE NATIONAL ASSOCIATION OF FACULTIES AND SCHOOLS OF ACCOUNTING AND ADMINISTRATION

Ana Leticia Rosado Cervera, Universidad Autónoma de Yucatán

Degree in marketing and international business from the Autonomous University of Yucatan.

 

Professional trajectory developed in the mass consumption sector, performing various activities in modern, traditional and detail channel, in positions such as commercial development, category management, marketing development, sales executive and regional key account.

 

 Currently, I am the self-service sales manager.

References

Warren, B. (). Organizational revitalization. California Management Review. October, 1966; 9(1): 51-60.

Guízar, R. Desarrollo Organizacional. Principios y aplicaciones. México: McGraw Hill. 1998.

Ferrance, E. Actión Research. LA. Brown University. Richmond. 2000.

Fleitman, J. Desarrollo organizacional. Enfoque integral. Limusa, México. 2001.

Published
2019-12-05
How to Cite
Ceron Islas, A., Jimenez Diez, O., & Rosado Cervera, A. L. (2019). The commercial diagnosis: basic tool for business management. Boletín Científico De Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 8(15), 42-44. https://doi.org/10.29057/icea.v8i15.4800

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>